I en tid hvor datadrevne beslutninger har blitt avgjørende, kan betydningen av benchmarking ikke undervurderes. Å forstå organisasjonens prestasjoner i forhold til sektoren som helhet og egne tidligere resultater, kan gi uvurderlig innsikt. Det kan understøtte strategiske beslutninger og øke organisasjonens inntekter når man kan ta riktige valg. Det er ikke bare et «kjekt å ha», men faktisk «nødvendig å ha».
Å benchmarke mot seg selv er det første og mest grunnleggende steget. Dette innebærer å følge de samme måleparametrene over tid for å identifisere trender, forbedringer eller områder som trenger oppmerksomhet. Det gjør det mulig å måle effekten av endringer som er implementert og gir en historisk kontekst for resultatene. Men å fokusere kun på egen sammenligning kan bli for snevert. Det er her sektorsammenligning kommer inn i bildet.
Når man kan sammenligne egne prestasjoner med sektoren gir det deg et bredere perspektiv. Det hjelper deg å forstå hvor du står i forhold til andre som møter lignende utfordringer. Det hjelper deg å identifisere god praksis og strategier som fungerer for andre, og som du potensielt kan adoptere. Det kan også hjelpe deg å avdekke underprestering tidlig og til å korrigerende kursen.
Benchmarking handler imidlertid ikke bare om å knuse tall og gjøre sammenligninger. Det finnes en annen, ofte oversett, aspekt ved det – kraften av delt læring.
Når organisasjoner kommer sammen for å dele sine erfaringer, utfordringer og suksesser, kan de lære av hverandre og forbedre seg kollektivt. En vei ut av ekkokammeret, og gi deg tilgang til verdifull innsikt.
Tanken på å komme i gang med benchmarking kan virke skremmende, spesielt hvis du ikke har tilgang til riktig programvare eller har mye ekstra tid til rådighet. Heldigvis er benchmarking tilgjengelig for alle. Selv uten spesifikk programvare, kan du begynne med benchmarking ved ganske enkelt å følge visse nøkkelparametre over tid og sammenligne dem med tilgjengelige industridata. Men aller helst mener vi at du bør du skaffe deg et verktøy som sikrer deg riktig analyser og benchmarking mot bransjen, som Fundraising Monitor.
For, benchmarking er et uunnværlig verktøy for enhver ideell organisasjon. Det gir deg en forståelse av hvor du står og viser veien mot forbedring. For alle som trenger økte inntekter for å løse samfunnsutfordringer, og helst skal bruke minst mulig penger på innsamling, så må man vite hvordan man presterer. Derfor er det ikke bare «kjekt å ha», men «nødvendig å ha».
Ta kontakt med oss for å lære mer om kraften av benchmarking og hvordan Monitor kan hjelpe deg med å utnytte den.