Vipps har posisjonert seg som «betalingsløsningen som er på brukeren side», i dag finnes det flere ulike måter å vippse for enkeltgaver, betalinger og faste avtaler. Noen betalinger starter fra en app, andre fra en webside, og flyten er ganske forskjellig. Har du oversikten? Her er Vipps-verden sett fra et ProFundo-perspektiv:

 

VIPPS med fast trekk for medlems- eller giveravtaler

Vipps kan legges til som betalingsknapp i alle våre skjemaer for tegning av giveravtaler, medlemsavtaler eller abonnementsavtaler. Dette er ideelt bl.a. for QR-koder både i digitale og postale flater. Hvordan kontaktopplysningene fanges skjer på en av to måter:

1. Vanlig «betal med Vipps-knapp»
Navn og kontaktinfo fylles ut i webskjema som vanlig.
Dere velger selv hvor mye dere vil spørre om, og hva dere ønsker som obligatoriske felt. Mange benytter denne betalingsknappen ved siden av f.eks. «Betal med AvtaleGiro». Vi lagrer både de som avbryter og de som gjennomfører signeringsprosessen i CRM.

2. Vipps «hurtigkasse-knapp»
Her trengs ingen skjemafelter for kontaktinfo i webskjema, kun valg av beløp. Brukerens Vipps app vil spørre om å dele kontaktinfo med dere, og dette leses direkte inn i ProFundo CRM. Brukere som svarer nei til å dele info vil ikke kunne opprette avtale.

Her kan du se hele betalingsflyten i Vipps Faste betalinger.

Vipps en enkeltgave

Her finnes det mange muligheter, og Vipps-knappene kan enkelt brukes både i vanlige webskjema, og i personlige webskjema fra SMS- og epostutsendelser. I tillegg kan gaven komme fra appen, til et Vippsnummer, uten at organisasjonen har «spurt» om gaven.

Vanlig «betal med Vipps-knapp»
Gavebeløp, navn og kontaktinfo fylles ut i webskjema som vanlig. Dere velger selv hvor mye dere vil spørre om, og hva dere ønsker som obligatoriske felt. Mange benytter denne betalingsknappen ved siden av f.eks. «Betal med Bankkort». Vi lagrer både de som avbryter og de som gjennomfører betalingsprosessen i CRM.

Vipps «hurtigkasse-knapp»
Her trenger dere ingen skjemafelter for kontaktinfo i webskjema, kun valg av beløp. Brukerens Vipps app vil spørre om å dele kontaktinfo med dere, og dette leses direkte inn i ProFundo CRM. Brukere som svarer nei til å dele info vil lagres som anonyme betalinger.

Vipps til kortnummer
Dette er den opprinnelige Vipps-varianten, hvor brukeren starter betalingsprosessen fra appen. Ikke fra en webside, lenke eller QR-kode. Transaksjonslistene for disse vipps-gavene må organisasjonen selv hente ut i Vipps-portalen, og det er begrenset informasjon som deles om betaleren. (les mer om adressevask på Vipps lister under)

I denne løsningen lanserer Vipps snart spørsmål om skattefradrag. Da kan brukeren svare ja til skattefradrag etter gjennomført betaling, og bekrefte at fødselsnummer deles med mottakerorganisasjonen. Les mer om det nederst i saken.

Godt integrert i CRM

Bruk av Vipps sine løsninger er godt integrert i ProFundo CRM. Vipps har skreddersydde løsninger for behovene til organisasjoner og lag som jobber mot givere og medlemmer. Derfor trives vi svært godt med samarbeidet vårt, og vi har over 50 organisasjoner som bruker Vipps for faste betalinger nå.

Regnskogfondet benytter Vipps hurtigkasse for faste betalinger. Her kan man ved få tastetrykk velge ønskelig beløp og avslutte prosessen i Vipps hvor all informasjon innhentes automatisk til crm systemet.

Ny importmodul for adressevask av Vipps-transaksjonslister

Organisasjoner hos ProFundo vil snart kunne importere inn transaksjonslister fra Vipps kortnummer direkte inn i ProFundo CRM. For å unngå at de fleste ender som anonyme betalinger vil det også bli mulig å sende Vipps-giverne (med ett klikk) videre til Data Factory for å vaske på kontaktinformasjon. Vi gleder oss til denne modulen er ferdig og vi vet at denne blir veldig nyttig for kundene våre. Les mer om viktigheten av gode adresser. Ta kontakt med oss dersom du ønsker denne modulen integrert i CRM.

Nyhet! Skattefradrag – Vipps så var det gjort!

Vipps gjør det stadig enklere for både brukerne og organisasjonene. Prosessen med skattefradrag er en stor jobb, og nå lanserer Vipps snart en løsning for å innhente samtykke og dele fødselsnummer med mottakerorganisasjonen for disse enkeltbetalingene til Vipps kortnummer. F.eks. på arrangementer og kollekter. Når dette er i drift, vil vi enkelt matche mot lagrede navn i databasen eller vaske på navn der de er nye givere. Endelig blir det enkelt å gi giverne skattefradrag for Vipps-gavene!

Øyvind Akselsen fullroser den nye muligheten. «Dette er et etterlengtet produkt som jeg vet vil bli tatt godt imot hos våre kunder. Det at giveren allerede godkjenner innsending av fødselsnummer ved betalingen løfter det til et helt nytt nivå».

For å kunne benytte denne løsningen er det en forutsetning at organisasjonen er godkjent av Skatteetaten for gavefradrag.

Ta kontakt med din kundeansvarlig hos oss, eller support@profundo.no for mer informasjon eller bestilling av oppsett.

Jeg ønsker mer informasjon

#BestPractice – sier produktsjefen for faste betalinger i Vipps. Her har virkelig ProFundo vist at de leverer på forenkling i verdensklasse. Hva er vel enklere enn å slippe å fylle ut masse skjemaer for å bli giver?

Vipps

Vi leverer

«Det å kunne tilby Vipps som betalingsmåte for faste trekk for giver- og medlemsavtaler i webskjemaene hos oss har blitt svært godt mottatt», sier Øyvind Akselsen som er produktansvarlig i ProFundo. «Bort med alle skjemafelter i webskjemaet. Giveren trenger kun å velge gavebeløpet og trykke på én knapp og Vipps-appen åpner seg på mobilen for signering. Når det er gjort er både giverens navn, kontaktinformasjon, adresse og gavebeløp registrert i CRM-et vårt. Gjelder gaven en fast avtale er første trekk allerede betalt, som er en gavepakke til oss fundraisere og medlemsververe. Kan det bli enklere?».

Øyvind Akselsen

Produktansvarlig, ProFundo