Vi skulle gjerne hatt dobbelt så mange påmeldte, men vi er fornøyd. Måltallet vårt var kun en pekepinn, og vi har fått med oss nok deltakere til å gjennomføre en gyldig test som gir oss verdifulle erfaringer.
Det sier Bendik Walderhaug, rekrutteringsansvarlig faste givere i Blå Kors. Han er godt fornøyd med pilotåret for konseptet Hvit Januar, som for første gang ble lansert som et bredt samarbeidsprosjekt på tvers av markeds- og kommunikasjonsavdelingen – fra forebyggingsteam til innsamlingsteam.
Selv om det har vært mye arbeid for enkelte, har stemningen vært fantastisk. Det er veldig positivt å ha et felles prosjekt som engasjerer og inkluderer alle arbeidsområder, som fundraising, kommunikasjon, politikk og forebygging, sier han.
Hvit Januar er en internasjonal helsekampanje som oppfordrer folk til å redusere alkohol i hele januar. Kampanjen er godt etablert i flere land i Europa, spesielt i Storbritannia, hvor den også har blitt en viktig arena for fundraising.
En slik kampanje kan lett fremstå som en pekefinger, noe som kan vekke skyldfølelse eller ubehag. Her har Blå Kors lyktes med å skape en positiv vinkling.
Vi ønsket at Hvit Januar skulle oppleves som både gøy og helsebringende for kropp og sinn, legger Bendik til.
Deltakerne i Hvit Januar får daglige inspirasjonsmailer med gratis tilgang til trenings- og meditasjonsvideoer fra Naardic, råd fra kjente profiler som deltar i kampanjen, samt tips til smakfulle, alkoholfri alternativer.
For første gang har vi brukt Hvit Januar som en leadskampanje med flere mål: å fremme et fornuftig forhold til alkohol, rekruttere nye støttespillere og skape en plattform for samarbeid med næringslivet. Flere bedrifter har allerede sluttet seg til. Jeg har stor tro på at vi kan bygge et naturlig fokus på tema alkohol og avhengighet hver januar i årene som kommer, sier Liv Fanny Haukvik Aker, markedskoordinator givere i Blå Kors.
Planlegging og læring
En viktig erfaring for teamet i Blå Kors’ innsamlings- og kommunikasjonsavdeling er hvor avgjørende god planlegging er for store kampanjer. Endelig klarsignal for kampanjen kom først i oktober, noe som resulterte i mye ekstra arbeid i den allerede travle juletiden før lansering 26. desember.
Vi hadde aldri kommet i mål uten fantastiske samarbeidspartnere som ProFundo. De kastet seg rundt og bidro langt inn i romjulen. Mange av deres konsulenter fortjener både en stor takk og en varm klem fra oss, avslutter Liv Fanny.
De gode ordene tar vi med oss, og vi i ProFundo heier på Blå Kors’ innsats for Hvit Januar i innspurten av kampanjen. Og i fremtiden. Lykke til!
Bendik Walderhaug og Liv Fanny Haukvik Aker
Send meg informasjon