Før jul lanserte Apple iOS14, men mange av endringene har ikke trådd i kraft før nå. Apple og deres nye App Tracking Transparency gjør det vanskeligere for små aktører å annonsere i sosiale medier, og bruke pixler til tracking. Men, det er noe du kan gjøre.

De nye kravene lansert med iOS14 påvirker måten vi annonserer med verktøy som Facebook-pixelen og tracking. Mange har trodd, og håpet på, at Apple ville snu. Men det virker ikke som det skjer.

Endringene vil påvirke alle som bruker iPhone og iPad, og det er jo ganske mange. Det innebærer at alle apper vil ha krav om å innhente aktivt samtykke for å kunne spore bruken. Det vil dukke opp en pop up-boks når du åpner samtlige apper, hvor du som bruker må si ja eller nei til at appen kan spore dine aktiviteter.

For vår bransje er det de sosiale mediene og rekrutteringsaktiviteten der som berøres for det gjelder alt fra Facebook, Snapchat, Google, Instagram etc. Derfor er dette høyst relevant. Rekruttering i sosiale medier vokser stadig. Men, hvis man ikke lenger kan bruke pixlene for å målrette annonsene vil kanalen bli mye dyrere og mindre effektivt.

Derfor er Facebook ute med tiltak for å imøtekomme iOS14-endringene, og det er konkrete ting du må gjøre i din Facebook Business Manager så snart som mulig.

Mange av dere som er kunder hos oss i ProFundo bruker innmeldingsskjema, gaveskjema, underskriftskampanjer eller nettbutikk laget i Webadmin som url i annonser i Facebook. Her kan det by på et par problemer som vi nå jobber med å løse. Én av disse er verifisering av domener. Hvis dere bruker webskjema direkte hos oss har dere et sub-domene. Slik det ser ut nå er det vanskelig å få verifisert subdomenet med de nye kravene.

Så, nå i april legger vi om slik at våre kunder kan bestille egne domener i våre løsninger. Lurer du på hvordan, ta kontakt med post@profundo.no eller din kundeansvarlig.

Gjelder det meg hvis vi ikke annonserer?
Nei, hvis dere kun deler nettsider i innlegg, uten å betale for annonsering, er dere ikke berørt. Da trenger dere ikke styre med egne domener, men kan bruke energien på andre ting.

Podcast om Facebook-annonsering

Ønsker du å sette deg enda mer inn i detaljene rundt hvordan din Facebook-annnonsering berøres av de nye endringene anbefaler vi denne podcasten til FalkMedia

Jeg ønsker mer informasjon

Vi leverer