I 2021 lanserte Apple oppdateringer i sine iOS hvor deres nye App Tracking Transparency gjør det vanskeligere å bruke pixler til å spore brukere på nettsteder. Men, det er noe du kan gjøre hvis dere skal annonsere i sosial medier.
For vår bransje er det de sosiale mediene og rekrutteringsaktiviteten fortsatt i vekst. Men som mange har oppdaget blir annonseringen vanskelig. Vi har gått fra å kunne måle (ganske) nøyaktig hva brukere gjør på nettstedet ditt, til å ikke ane hva som foregår der. Siden svært mange brukere trykker «be appen om ikke spore meg» vil deres aktivitet ikke lenger være mulig å målrette mot. Spisset markedsføring er nesten umulig, og annonseringen blir dyrere.
Hva kan du gjøre?
Heldigvis er det et par ting dere kan gjøre for fortsatt å kunne bruke Meta Business Suite for betalt annonsering i kanalene Facebook, Instagram og Messenger osv.
Det første er basis. Det er å sikre at nettsiden du skal sende brukerne til fra annonsene er verifisert som deres. F.eks. gaveskjema, underskriftskampanjer eller nettbutikker. For kunder hos oss i ProFundo kan vi legge inn et av deres subdomener for alle nettsider og skjemaer laget i Webadmin. Det er en rask og enkel sak å få på plass.
Det andre som kan gjøres er å benytte server-side tracking i tillegg til pixel-trackingen. Vi har dette tilgjengelig i flere av våre Webadmin-løsninger nå. Kort fortalt er server-side tracking noe som må legges inn på nettstedet ditt for å sende hendelser til markedsføringsplattformen. F.eks. at noen har sett på et produkt, lagt noe i handlekurven, har startet på en innmeldingsprosess, eller har gjennomført en betaling eller innmelding. I stedet for at sporingen skjer med pixler/cookies på overflaten (også kalt «front end»), så vil sporingen skje på baksiden («back-end»).
Dette er en tryggere måte å spore på og ivareta data, men det krever litt mer teknisk kompetanse. Dere bør få det på plass for hele nettsiden deres, og da må sannsynligvis nettside-leverandør involveres. Er dere kunde hos oss kan vi i ProFundo fikse server-side sporingen på betalingsskjemaene.
Ønsker du å vite mer om dette? Ta kontakt med deres dedikerte kundeansvarlig, eller send en henvendelse til post@profundo.no
Trenger du rådgivning om annonsering i sosiale medier? Ta kontakt med ProFundo CREATIVE, kristin@profundo.no
Ønsker du å sette deg enda mer inn i detaljene rundt hvordan din Facebook-annnonsering berøres av de nye endringene anbefaler vi denne podcasten til FalkMedia