Du har 15 sekunder på deg – hva skjer med brevet jeg akkurat har fisket opp av postkassa fra deg? Åpner jeg det eller finner det første og raskeste vei til papirgjenvinning? Du har sikkert erfart det selv. Konvolutten som får et vurderende blikk eller to før den går i den grønne dunken. Hvordan fanger du som avsender oppmerksomheten min?
Kommunikasjon og kreativ formidling har vært etterspurt lenge. Det er forskjell på fundraising og andre typer kampanjehåndtering. Ikke alle reklamebyrå ser at det er andre mekanismer som gjelder i forhold til dette. De kuleste kampanjene og det hippeste materiellet er ikke alltid det som fungerer best når det gjelder å engasjere for hjertesaker. ProFundo får derfor ofte henvendelser i forhold til dette.
ProFundo Creative fungerer som en avdeling i ProFundo, i tillegg til våre CRM-, produksjons- og rådgivningstjenester. Kristin Hvideberg Tobiassen leder dette arbeidet. Hun blir fort engasjert når vi spør henne om mulighetene:
Jeg er nok en person som liker å være ‘behind the scenes’. Når jeg ser forbedringspotensiale begynner jeg med en gang å se for meg alle mulige måter det kunne vært gjort annerledes og bedre på. Og så har jeg nok også litt vanskelig for å tie stille, sier Kristin Hvideberg Tobiassen smilende.
Kristin er et av de kreative hoder i ProFundo – og kanskje også den som har mest rot rundt pulten. Men hun stråler når hun får organisasjonene til å strekke seg og oppnå bedre resultater. Hun deler gjerne nyttige erfaringer med dem rundt seg.
ProFundo Creative hjelper med all kampanjehåndtering rundt DM’er, vervebrosjyrer, velkomstmateriell, Facebook-annonser/film og mye mer. Kristin jobber mye med spørsmål som ‘Hva skal vi si til giverne? Hva skal de få, og hvordan skal vi virkelig engasjere så de blir med på laget?’ Noen benytter også Kristin på mindre oppdrag og som sparringspartner når de selv vil lage materialet. Da evalueres for eksempel tekster og design med forslag til forbedringer.
I ProFundo Creative er også Alan Clayton med, både som mentor og kollega. Kristin og Alan har holdt flere seminarer sammen, og jobbet frem flere nye innsamlingskonsepter for norske organisasjoner.
Det er gøy å jobbe med Alan. Han får meg til å strekke meg enda litt lenger, og jeg lærer alltid noe nytt. Hver gang vi er på masterclass i Skottland blir jeg minst like inspirert som deltakerne, sier Kristin.
Det beste med slike kreative oppdrag er de ganger man plutselig ser budskapet i et nytt lys. Når man finner det geniale som virkelig inspirerer – både giverne og alle involverte. Alan lærte meg å lete etter ‘The moment everything changed’ når vi jobber med fundraisingskonsepter. Gullkorn dukker ofte opp via detaljer som kanskje var der hele tiden.
ProFundo CREATIVE hjelper deg gjerne med å skape «det lille ekstra» som vekker nysgjerrigheten til giveren og får ham/henne til å engasjere seg i akkurat din sak.
Kristin H. Tobiassen
Leder marked og ProFundo Creative