Screening av samtaler i Apple iOS

I løpet av september lanserer Apple iOS 26. De lover å løfte iPhone-opplevelsen til et nytt nivå, blant annet ved å redusere distraksjoner fra uønskede oppringninger. Det samme gjelder SMS fra ukjente nummer – disse vil legges i en egen innboks inntil du selv godkjenner avsenderen.

For alle som har TM som en bærebjelke i rekrutteringsstrategien, er det grunn til å følge nøye med. Ingen vet helt hvordan dette vil slå ut, eller om det finnes snarveier for vår bransje. Den lille trøsten er at vi i Norge kanskje får litt mer tid. I Apples egne fotnoter fremgår det nemlig at både screeningsfunksjonen og Apple Intelligence først rulles ut på de store hovedspråkene, som engelsk, fransk, tysk og spansk. Norsk står nok et stykke ned på prioriteringslisten.

Men TM problemstillingen kommer nok til Norge også, vi får bare litt mer forberedelsestid. 

SMS-varsling og innbokser

Det er verdt å merke seg at SMS fra ukjente nummer allerede i dag kan havne i en egen innboks i iOS, men brukeren må selv aktivere funksjonen. Sannsynligvis vil dette videreføres i iOS 26. Ettersom SMS-varsling er godt innarbeidet i Norge – brukt av alt fra sykehus til frisører og bilverksteder – er det lite trolig at mange vil aktivere screening og dermed gå glipp av slike meldinger. Kanskje et lyspunkt for fundraising?

Er det noe vi bør gjøre?

Etter hva jeg har funnet ut, er det særlig to ting som avgjør om en samtale eller SMS slipper gjennom:

– Nummeret finnes i mottakers kontaktliste
– Mottaker har svart på meldinger eller ringt dette nummeret tidligere

Vi bør derfor tenke på hvordan vi kan «aktivere» numre fremover. Kan vi bruke kortnumre for lavterskel svarmuligheter tidlig i relasjonen? Umiddelbart ser jeg for meg ideer som:

– svært lave donasjonsbeløp (enkelt å reagere på)
– et JA-svar (gratis) på et enkelt spørsmål, f.eks. «Kan vi sende deg en film fra prosjektet du støtter?», «Vil du ha en velkomstgave?» eller «Vil du ha en gratisbillett til XX-arrangement?»

Vil det være mulig å  bruke TM-byråets utgående nummer også som SMS-nummer for respons, slik at vi aktiverer TM-numre med enkle SMS-forespørsler?

Når det gjelder SMS-innsamling til kortnumre, kan det være en fordel for organisasjoner som deler samme kortnummer (f.eks. JULEGAVE til 2999). Har du først svart til én organisasjon, kan det kanskje gagne alle.

Kan vi bruke TM-byråets utgående nummer som SMS-nummer for respons, slik at vi aktiverer TM-nummere ved å få respons på lavterskel SMS-forespørsler?

Hvis vi tenker SMS innsamling til kort-nummere, vil det kunne premiere organisasjoner som bruker samme kortnummer (f.eks. JULEGAVE til 2999). Har du svart til én organisasjon kan det hjelpe alle?

Som om ikke det var nok:
Meta varsler også en utfordring.

From early October 2025, we will no longer allow political, electoral and social issue ads on our platforms in the EU. This is a difficult decision – one we’ve taken in response to the EU’s incoming Transparency and Targeting of Political Advertising (TTPA) regulation. Les mer her

Har vi igjen litt flaks i Norge?

I listen over hvordan «social issues» tolkes i ulike land, er Norge fraværende. Men EU er nevnt, sammen med kategorien «Andre land og områder». Mens EU og navngitte land har fått detaljerte retningslinjer, står det for «Andre land og områder» kun:

Vi oppfordrer annonsører i andre land eller områder til å få godkjennelse og legge til de riktige erklæringene i annonser om samfunnsspørsmål, valg eller politikk. Det vil i alle tilfeller være opp til annonsørene å overholde gjeldende lover som gjelder valg eller annonsering og retningslinjer i landene eller områdene de vil kjøre annonser i.

 


Kristin Hvideberg Tobiassen
leder, kundesuksess og rådgivning

kristin@profundo.no

Jeg ønsker mer informasjon 

Vi leverer

Spørsmålet blir da: Vil innsamlingsannonsene falle inn under «samfunnsspørsmål, valg eller politikk»?

Slik definerer Meta saken:
– annonser opprettet av, på vegne av eller om en kandidat til offentlig embete, eller aktører som prøver å påvirke utfallet av et valg
– annonser som gjelder valg, folkeavstemninger eller kampanjer for å kreve folkeavstemninger
– annonser om samfunnsproblemer på stedet der annonsen bestilles

Jeg tror de fleste slipper greit unna, men det siste punktet gir størst usikkerhet. Hva regner Meta som «samfunnsproblemer»?

De aller fleste organisasjoner vil nok kunne fortsette med innsamlingsannonser og budskap som i dag , men vi må være forberedt på at visse bilder og tekster kan utløse krav om godkjennelser. Annonser som henviser til hvordan politiske saker håndteres dårlig, og kampanjer konkret mot politikere eller instanser vil måtte omskrives. Når jeg tenker tilbake til dette siste stortingsvalget i Norge, er det flere organsiasjoner som måtte ha omskrevet sine annonser. Det var annonser om hvilke politiske partier som var best/verst på miljøpolitikk, bistandspolitikk og dyrepolitikk. Slikt kan vi nok se langt etter fremover.

La oss dele erfaringer åpent – slik at vi unngår at alle må lære de samme feilene hver for seg.

publisert september 2025

There are two ‘i’s’ in Fundraising – they should stand for inspiration and innovation, not imitation and irritation.
Ken Burnett