Det finnes kampanjer som bare tar av når de først slippes løs. De treffer en nerve,  eller noe riktig i tidsånden.

WWF Verdens naturfond hadde en slik kampanje med Vi gjør Norges hager villere. Her klaffet det meste, og responsen ble enorm.

Det hele startet mot slutten av 2020, da folk flest var mer hjemme og mange hadde mer tid til hagearbeid enn før.

 «Det hadde vært en del oppmerksomhet rundt nedgang i innsektsbestander og hvordan det igjen kunne true matsikkerheten vår. Vi på fundraising fikk ideen om å lage en kampanje der vi løftet fram insektene som de superheltene de er i naturen. Våren 2021 lanserte vi derfor kampanjen «Redd naturens superhelter – bli naturfadder». Resultatene gikk over all forventning, og vi forsto at vi hadde truffet en nerve.» Eirik Skarsbø, WWF Verdens naturfond

Samme året hadde WWF i Danmark en ren engasjementskampanje «Vi gjør Danmarks hager villere – hver kvadratmeter teller». Denne kampanjen hadde til formål å få danskene til å gjøre hagene sine villere og mer pollinatorvennlige, men hadde ikke et fundraisingselement i seg.

«Vi ble veldig inspirert av den danske kampanjen. I 2022 bestemte vi oss derfor for å utvide fundraisingskampanjen med et engasjementsløp, og inkluderte budskapet «Vi gjør Norges hager villere – hver kvadratmeter teller» i vår kampanje. Formålet var da både å skape engasjement, samtidig som vi videreførte fadderkampanjen vår.  Nye faddere fikk frøpakke i velkomstgave, og vi inviterte alle som ville til å registrere de kvadratmeterne de hadde gjort villere i sin hage, balkong eller fellesområde.  Dette viste seg å være en suksesskombinasjon for oss»

Etter registrering ble personene fulgt opp på e-post, med oppfordringer om å støtte arbeidet. Kampanjen ble både en PR-messig og økonomisk suksess, og WWF vant prisen for årets innsamlingskampanje på Fundraisingskonferansen 2023.

«I 2024 gikk vi enda et skritt videre og bestemte oss for å gi bort gratis frø, og da tok kampanjen enda en gang en ny vending. 100 000 frøpakker gikk ut fra lageret vårt, og e-post basen ble fylt opp av engasjerte mennesker. Vi gjentok derfor dette i 2025 og nå er lageret tomt for de 150 000 pakkene med økologiske frø som ble bestilt. Resultatet er villere hager, engasjerte mennesker, mange leads, engangsgaver og mange nye naturfaddere.»

Naturens Superhelter + Villere hage = suksess

WWF Verdens naturfond har jobbet målrettet med faddervekst de siste ti årene. Inntektene fra private givere har gått fra ca 15 millioner i 2014 til ca 50 millioner i 2023. Men mellom 2023 og 2024 hadde de hele 24 % økning, mye takket være suksessen med “Vi gjøre Norges hager villere” og en mer effektiv bruk av egen base.

«Egentlig burde jo vi hatt en hage ved kontoret, det hadde passet godt for en organisasjon som WWF. Men vi er jo heldige som har kontor så nær Slottsparken. Der har slottsgartnere vært opptatt av å sette av deler av parken til blomstereng i mange år allerede, så der kan vi ta oss en pause i arbeidshverdagen.»

Eirik er tydelig engasjert. Han har selv også blitt hekta på hage. Han har anlagt en stor og vill hage ved hytta, og har påvirket foreldre og venner til å ha fokus på innsektsvennlige planter i hagene sine.

 

I tillegg til kvadratmeter-registreringen, faddervervingen og velkomstgavene, åpnet WWF en Facebook-gruppe. Alle som meldte inn hagen sin ble oppfordret til å delta. Gruppen ble raskt selvdrevet: deltakerne delte hagebilder, ga hverandre tips og viste frem hvor ville og insektvennlige hagene deres kunne bli. I dag teller gruppen 26 000 medlemmer. 

Hva kan vi lære?

Er det en ting denne kampanjen viser, så er det at kombinasjon av engasjement og innsamlingskampanje er smart. WWF har også lært at det kan være lurt å jobbe for å rendyrke de beste ideene som kommer opp. Det å melde inn antall kvadratmeter av hagen var en morsom og god ide som ga både engasjement og PR, men det kom til et punkt der det ble for mange Call to Action- Da valgte de bort dette sporet og gikk «all in» på «Få gratis frø». Det er ikke alltid lett å velge bort et av sporene som man egentlig liker godt, men her var det riktig valg. Sist, men ikke minst har trekker Eirik frem at de har lært at det absolutt er mulig å utvikle gode kampanjer in-house slik de gjorde her.

Eiriks beste tips: «Vær klare til å skalere opp raskt hvis du ser det er noe som virkelig fungerer. Vi er heldige å ha en organisasjon og ledelse som gir oss stor frihet til dette, og det er en svært viktig faktor bak vår suksess. Det er også alfa omega å ta ett steg om gangen og finne ut hva som virker. Test masse, og kjør på for fullt når du ser at noe fungerer. Kanskje er det smart å tenke at du skal finne et bra lavterskel-tilbud, og så gjøre det stort! Og ikke glem den tekniske riggen. Vi var heldige og hadde gode systempartnere og et CRM som var veldig skalerbart. Og vi vet at integrasjoner og nye ideer har en tendens til å komme med utfordringer som vi ikke har planlagt for. Da er det avgjørende å ha partnere som er engasjerte i jobben vi gjør og som ønsker å finne løsninger. Vi opplevde ingen problemer der, ingen stopp selv om data inn plutselig kunne eksplodere. Tekniske irritasjoner, selv de små tingene, kan ødelegge så mye. Selv om det er gratis, så har ikke folk tålmodighet med skjemaer som ikke fungerer, eller produkter som ikke blir levert.»

Kampanjen fornyer seg

Kampanjen Villere hager fortsetter også fra våren 2026, men før den tid skal nye ideer gå live, og i januar kommer en en ny og spennende vinteraktivitet. En plott-tvist. Det er bare å glede seg.

Før det venter WWF-gjengen storfint besøk til kontoret. I anledning organisasjonens 55-årsdag kommer deres høye beskytter Kong Harald på besøk, og han kan jo allerede skryte av en innsektsvennlig «hage».

Vi oppfordrer alle til å gjøre som kongen!

______

Læringspunkter:

  1. Kombiner engasjement og innsamling
    Når folk først engasjeres i en sak, blir veien til å gi støtte kortere.

  2. Rendyrk det som fungerer
    Mange ideer kan være gode, men de beste blir sterkere når de får stå alene.

  3. Ha teknikken i orden
    Skalerbare systemer og sømløse brukeropplevelser er avgjørende – selv små irritasjoner kan stoppe givere.

«Vær klare til å skalere opp raskt hvis du ser det er noe som virkelig fungerer. Vi er heldige å ha en organisasjon og ledelse som gir oss stor frihet til dette, og det er en svært viktig faktor bak vår suksess. Det er også alfa omega å ta ett steg om gangen og finne ut hva som virker» 

Eirik Skarsbø

senior fundraiser, WWF Verdens naturfond

Jeg ønsker mer informasjon 

Vi leverer

There are two ‘i’s’ in Fundraising – they should stand for inspiration and innovation, not imitation and irritation.
Ken Burnett