Del denne artikkelen:

Crowdfunding tar av i sosiale medier. ProFundo har integrasjonsløsninger på plass, slik at informasjon kan leses direkte inn i databasen uten manuell punch og administrasjon. Det Norske Misjonsselskap (NMS) bruker Spleis. Vi har spurt fundraiser Stina Margrete Aanderaa Nergaard om løsningen.

‘Vi ser for oss at Spleis kommer til å bli hovedløsningen vi tilbyr dem som vil gi oss anledningsgaver (bursdager osv) og for skoleaksjoner/ konfirmant-aksjoner osv.

Foreløpig har vi brukt Spleis i forbindelse med Giving Tuesday der hver av YouTuberne opprettet sin innsamling. Vi opprettet også en innsamling selv. Jeg vil ikke si at vi lykkes på alt, men her er en liste over gode ting med Spleis:

• Det er gratis å registrere seg og å opprette innsamlinger. Vi betaler kun en fastsatt prosent av det som kommer inn. Det vil si at hvis vi får perioder uten aktivitet betaler vi heller ingenting. Prosenten vi betaler er så vidt jeg har forstått lavere enn det vi betaler når vi f.eks. samler inn penger på SMS.

• De har integrasjon med ProFundo (det var avgjørende for oss at de har det).

• De har mange muligheter for å gjøre innsamlingene personlige. Man kan legge inn film og bilder i innsamlingen.

• De har mulighet for å opprette belønninger og foreslå beløp. For eksempel hadde vi på Giving Tuesday en hel liste med alternativer. Man kunne velge å betale for ett barn på lørdagsklubb én gang, eller i en måned eller i et år. Man kunne også velge å betale 220 kroner og få tilsendt et armbånd som ble laget på lørdagsklubben i Thailand. Vi hadde også noen andre slike ‘belønninger.’

• Det er lett å kommunisere med og takke giverne.

• Vi fikk tilbakemeldinger om at det var lett å gi via Spleis. Man kan betale med Vipps, kort eller faktura.

• Giverne kan få skattefradrag. Da får vi også navn og info om giverne.

• Både den som samler inn og de som gir ser hvordan det går med innsamlingen, hvor mange som gir og hvor langt det er igjen for å nå målet.

 

Det vi ser at vi må jobbe mer med er hvordan man får folk til å oppdage innsamlingene. På Giving Tuesday var prosenten av dem som gav når de først hadde klikket seg inn uvanlig høy, men spesielt innsamlingen vi opprettet til oss selv hadde relativt få ‘besøkende.’ Men når ‘ildsjeler’ tar initiativ til å opprette innsamling i forbindelse med en god anledning, vil dette gå mer av seg selv, tror jeg.

Vi har jo ikke kommet så langt med samarbeidet med Spleis enda, men utfra erfaringene til nå, vil jeg absolutt anbefale dem!

 


Stina Margrete Aanderaa Nergaard

 

Spleis er en norsk folkefinansieringstjeneste lansert av SpareBank 1. ProFundo har valgt å lage integrasjonsløsninger mot danske Aidbuilder og norske Spleis. Når resultatet fra en Spleis-kampanje er utbetalt, leses dataene fra kampanjen (Spleisen) inn i organisasjonens database: informasjon om innsamlingen, innsamleren, og litt info om hver innbetaling. Ønsker giveren å dele informasjon om sin gave, for eksempel fordi vedkommende ønsker skattefradrag for gaven, legger Spleis med dette.


Klikk her om du ønsker en uforpliktende samtale med noen hos ProFundo om Spleis og integrasjon med giverdatabasen











Motta nyhetsbrev med gode tips!