For mange organisasjoner har digital rekruttering blitt en viktig inntektskilde. Nye medlemmer, givere, enkeltdonasjoner og nettbutikksalg. Men det siste halvåret har nye personvernsendringer gitt annonsører litt hodebry. Hvordan forholder vi oss til utfordringene, og hva er det nye mulighetsrommet?

Apples nye programvareoppdateringer i 2021 gir brukere større kontroll over eget personvern på nett. Fra og med Apple iOS 14 kan brukere nå velge om apper og tjenester skal kunne spore dem på tvers av nettsider og apper, og så kunne brukes til personifisert markedsføring.

Denne muligheten til å skru av sporing reduserer datainnsamlingen for markedsførere, og studier viser at kun 13% av iPhone-brukere globalt har valgt å tillate sporing etter oppdateringen (Flurry Analytics). Eksakte tall finnes ikke kun for Norge per nå.

Hva er konsekvensene?

Hvis brukere ikke tillater sporing betyr det at vi ikke lenger kan målrette mot dem med annonsering basert på om de har vært på nettsiden vår, og andre handlinger på nett.

Vi vet alle at markedsføring mot et varmt publikum gir større sjans for nye salg. De som allerede kjenner organisasjonen, som f.eks. Regnskogfondet eller Sjømannskirken har mer sannsynlighet for å støtte dem igjen. Men om de har blokkert at Facebook kan se om de har vært på regnskog.no eller sjomannskirken.no vil ikke organisasjonen kunne bruke publikummet til hverken retargeting, speilpublikum eller detaljert målretting.

Dette vil gi mindre nøyaktige målinger og rapportering på annonsene, og dessverre også høyere kostnader da vi må kjøre bredere publikum for å nå ut.

Engasjerende innhold blir enda viktigere

Til tross for disse begrensninger finnes det fortsatt gode muligheter for suksess med digital markedsføring og annonsering på Facebook. Det er fremdeles mulig å målrette mot brukere som har vist engasjement på Facebook og Instagram-siden deres, og på innleggene deres. Så, det betyr at det er viktigere enn noen gang å bygge og engasjere publikum på disse plattformene, for å kunne bruke annonsekronene til dem du har mest sjans for å få støtte fra.

Godt innhold som treffer målgruppen må prioriteres høyt. Ikke informere, men engasjere! Skriv det på veggen så du aldri glemmer det.

Bygg publikum med bidragsannonser

Ideelle organisasjoner kan også bruke bidragsannonser for å bygge egendefinerte publikum. Bidragsannonser er en nyhet fra i høst. I konverteringsannonser kan du nå optimalisere direkte til dem som har gitt et bidrag (gjennom Facebook donate) til organisasjonen din, og få dem til å gi nye bidrag direkte på Facebook. Uten å bli sendt videre til en landingsside.

Det egendefinerte publikummet kan også benyttes til andre annonser. Ettersom alt foregår på Facebook sin plattform er dette en måte for organisasjoner å utvide sitt publikum på, uten begrensninger av Apples iOS-endringer.

Facebook sitt motsvar – API for konverteringer

Som en respons til Apple sin oppdatering har Facebook lansert API for konverteringer. Dette verktøyet er en server-til-server integrasjon som gjør det mulig å dele data direkte fra egen server til Facebook sin server. Dette gjør at man kan koble hendelser som skjer på sin egen nettsiden via egen server sammen med aktivitet brukerne gjør på Facebook sin server. Å sette opp denne løsningen er imidlertid en større jobb utviklingsmessig enn en piksel, så det anbefales derfor at bedrifter i første omgang tar grep for å øke sitt publikum og engasjement på Facebook og Instagram.

Jeanette Tharaldsen, 
Generator Digital
Kristin Hvideberg Tobiassen, ProFundo

p

ProFundo har nettopp lansert første steg av server-til-server integrasjon for vår nettbutikk, og snart blir det tilgjengelig i alle våre rekrutteringsløsninger. Ta kontakt med din kundeansvarlig hos oss hvis det er en løsning som er aktuelt for dere å få på plass.