Må du skjære ned, ikke spark fundraiseren! Ikke at det noen gang er god ide å sparke fundraisere, men verdien av noen som kan fundraisingsfaget er stadig større. Noen som kan jobbe godt med innsamlingsvennlige tekster og spisse «the ask» i alle kanaler.

I en tid hvor innsamlingsområdet «sporadiske gaver» viser en synkende trend, blir verdien av erfarne fundraisere stadig større. Dette området inkluderer DM, TM, webgaver, SMS-gaver, minne- og anledningsgaver, og mye annet fra privatpersoner som ikke er avtalerelatert.

Fundraising Monitor viser at innsamlingsområdet «sporadiske gaver» har hatt en nedgang de siste 12 månedene sammenlignet med året før. Imidlertid, etter å ha kontaktet syv ulike organisasjoner med forskjellige formål, ser bildet for sommeren 2024 lysere ut. Organisasjonene rapporterer om gode DM-inntekter og en generell optimisme. Direkte forespørsler om gaver til enkeltpersoner gjennom ulike kanaler gir bra respons. Dette bekrefter at god fundraising fortsatt fungerer.

De sporadiske «tilfeldige» gavene, hvor giveren selv tar initiativet uten å ha blitt direkte spurt, har derimot falt mest. Mange organisasjoner opplevde en topp i slike gaver under Covid-årene. Nå, med økte levekostnader, er det viktigere enn noensinne å spørre direkte og være relevante for målgruppene. Dårlig utført fundraising straffes hardere i dagens økonomiske klima.

Sindre Røyland, seksjonsleder fundraising i Stefanusalliansen:
Tross dyrtid er heldigvis folks behov for å gi like gjeldende. Men vi opplever at vi må jobbe hardere nå med gode gaveforespørseler for å få en respons vi er fornøyd med.

Ann-Catherine Kvistad, innsamlingsleder i Bibelselskapet: 
For første gang på mine 30 år innen fundraising har vi en økonomisk situasjon i Norge som påvirker pensjonistenes levekår direkte, og det har gjort oss nervøse. Mange av våre givere er blant de godt voksne. Men heldigvis er viljen og evnen til å støtte fortsatt der når vi spør godt. Vi er nå mer fokusert på hvert tema og hver forespørsel om gave slik at det er spisset og passer målgruppen. Vi tør ikke ta noe for gitt.

Ansatte med solid fundraisingskompetanse vokser ikke på trær. Mange organisasjoner har erfart at det tar tid å rekruttere de rette kandidatene. Derfor bør kompetanseheving få mer prioritert, og heve statusen til dem som jobber med fundraising og sikre at de har de nødvendige verktøyene og kunnskapen for å lykkes.

Det gleder å høre at ordinær DM og TM-salg fungerer fortsatt, og det er stadig viktigere å opparbeide seg (og vedlikeholde) en base å sende godt bearbeidede forespørsler til. Da kommer så klart tematikker som god giverpleie og oppfølging opp, og også her må man satse på kompetanse.

Riktig kompetanse i fundraising er ikke bare et spørsmål om å skaffe inntekter, men også om å bygge og opprettholde tillit og langsiktige relasjoner med givere. Dyktige fundraisere forstår hvordan de skal kommunisere organisasjonens verdier og misjon på en måte som resonnerer med potensielle givere. De kan tilpasse budskapet til ulike målgrupper og kanaler, og de vet hvordan de skal analysere og bruke data for å forbedre strategiene. De sikrer at innsamlingen skjer innen juridiske og etiske retningslinjer for innsamlingsarbeid og opprettholder et godt omdømme.

Hold på de gode fundraiserne!  De styrker organisasjonens posisjon på lang sikt.

Og, om pilene for faste giver-inntekter går stadig oppover, så er det ingen krise om det går litt nedover for de sporadiske inntektene.

PS! Et lite lestetips fra meg: Har du husket å spørre? – menighetens håndbok i godt innsamlingsarbeid (av Tore Gullaksen og Sindre Røyland)

Marit Toppe Berg

Kreativ rådgiver, ProFundo