Del denne artikkelen:

Hvis det er én ting du skal love deg selv i 2019 så er det at du skal komme i gang med et annonseadmin-verktøy for Facebook. Det er da du får valuta for annonsekronene, og mye mer innsikt i hva som virker for din organiasjon.

Vi vet at Facebook fungerer for fundraising nå. Vi vet at haugevis med nordmenn har lagt inn visakortet sitt i Facebook. Vi vet at nesten alle voksne og godt voksne nordmenn har en Facebook-profil. Og, ifølge Ipsos SoMe-tracker for Q3 2018 er 83 % av norske facebook-brukere inne på Facebook minst én gang daglig.

Fremme et innlegg gjøres direkte på Facebook-siden, på ett og ett innlegg, mens annonsering gjøres i Facebook Business. Ta et kurs eller få hjelp til å komme i gang. Nå er det rett og slett for dumt å fortsette med å fremme innlegg.

Her er 5 grunner til hvorfor:

  • Du kan ikke teste publikum
    Fremmer du et innlegg retter du det kun mot ett publikum om gangen. Det er ingen god (eller reell) test.
  • Du får ikke testet budskapet
    Fremmer du et innlegg så gjør du jo bare en ting. Dvs du tester ingenting mot hverandre. Det eneste du får bevist var at det fungerte eller ikke fungerte akkurat nå mot hvem enn det var du fikk vist annonsen til. Det vil være vanskelig å repetere en suksess. Du får ikke testet bilder eller ulike filmer mot hverandre heller.
  • Du får ikke lov til å velge kanal
    Dvs at du gir Facebook lov til å bestemme hvor annonsen skal vises. Det gjelder både plassering innenfor Facebook, men også plassering i andre «tilhørende» kanaler som Facebook stories, Instagram og Insta Stories, pluss flere steder. Siden ikke alt av budskap eller bilder passer like godt overalt er det best å kunne tilpasse annonseinnholdet og faktisk velge plassering, slik du kan i Facebook Business.
  • Du kan ikke velge MÅL med annonsen
    Når du ikke kan sette mål viser du heller ikke Facebook hva du vil med annonsen. Ergo, du får ikke Facebook til å bruke mulighetene sine til å vise annonsen rett mot folk som pleier å respondere på den måten.
  • Du får ikke endret budsjett underveis eller optimalisert
    Når du fremmer må du velge beløpet du vil bruke på forhånd. I annonseadministrasjonen trenger du ikke låse deg til et beløp, men være med i kontinuerlig budgivning. Fordelen med Facebook er nettopp at de ikke jobber med faste priser, men at du kan velge hvordan Facebook skal optimalisere bruken av budsjettet ditt utifra hvilket mål du har. Hvis klikk på lenke er viktigst for deg, slik at du får en person inn til giverskjema, så kan Facebook velge å vise annonsen til dem som det er størst sjanse for at klikker.

 

Vil du ha de fem beste grunnene til at du skal sette i gang med Facebook Business i dag? Les de fem punktene over, men slett ordet IKKE i hvert punkt.

 

Lurer du på hva forskjellen på fremming og annonsering er?
Ta kontakt hvis du ønsker rådgivning eller hjelp til å komme i gang.

 

Kristin Hvideberg Tobiassen
kristin@profundo.no











Motta nyhetsbrev med gode tips!