Del denne artikkelen:

Strømmestiftelsen fikk nå i april hele 6,8 millioner kroner fra en lokal filantrop. En gave det er verdt å fortelle litt om, men ikke mest på grunn av beløpet. - Det kuleste med gaven var betingelsene og mulighetene denne filantropen ga organisasjonen i et kort tidsrom.

Match funding – er en form for giverforhold vi ikke ser så ofte her i Norge. I de fleste tilfeller er det kanskje bedriftsledelse som sier de vil matche sin gave med det de ansatte gir til en kampanje.
 
Den typen match funding som Nicolai Tangen (stifter av AKO foundation) tilbød Strømmestiftelsen fra talerstolen på CSR konferansen 31.mars var at han skulle matche 1:1 alle gaver (utenom fastgivertjeneste) som kom inn de neste to ukene, opp til 10.millioner.
Han kunne jo bare gitt dem 10 millioner, og det ville vært en fantastisk gave. Så hvorfor er det så kult med match funding?

 
Tina Sødal, markedssjef i Strømmestiftelsen summerer det opp med at gaven fra Nicolai Tangen ikke bare gir jobbmuligheter til fattige mennesker i deres prosjektland, men har også gitt masse inspirasjon til både givere og til hele staben i Strømmestiftelsen.

 

Tina Sødal 

Vi har hatt to spennende uker, og vi er utrolig fornøyde over resultatet. Staben har jobbet kjempe godt og utfordret mange givergrupper til å bli med. Ikke minst har enkeltpersoner i vårt nettverk vært fantastiske ambassadører og talt vår sak. Staben har hevet seg på telefonen til tidligere major donors, næringslivspartnere, skoler og menigheter. Vi har sendt ut sms’er og eposter til giverbasen vår. I tillegg har vi kontaktet dem som vi vet hadde planer om å gjøre noe for oss, og bedt dem fremskynde aksjoner til å rekke fristen innen 14.april. 

 

Totalt klarte de å få inn 6 845 214 kroner fra private og næringsliv i løpet av 14 dager. Med Nicolai Tangen sin matching fikk de altså inn svimlende 13 690 428 kroner, og en masse nye givere, major donors og en stab som er kjempefornøyd og stolt over egen innsats.











Motta nyhetsbrev med gode tips!