Del denne artikkelen:

Meningen med å bruke bilder er ikke bare pynt, de skal forsterke ditt budskap. Om du tar bildene selv, eller benytter en profesjonell fotograf, er det viktig å tenke på hva du ønsker at bildene skal kommunisere. Her er noen tips fra Gro Justnæs Kiledal i Strømmestiftelsen. En av de mest bildeglade menneskene vi kjenner.

T: Kristin Hvideberg Tobiassen

Vi mennesker elsker historier! De vekker følelser og lærer oss noe på en annen måte enn kalde fakta gjør. Men hva har dette med bilder å gjøre, lurer du kanskje? Hvis du spør Gro, så skal ikke historiene bare skrives med ord. Jo sterkere en historie kan skimtes i bildene, jo lettere er det for seerne å identifisere seg med dem. Et bilde med en klar og god historie skaper oppmerksomhet og nysgjerrighet, og driver folk til å lese tekstene.

Vår oppgave som fotografer er på en måte å være regissører. Vi må fange situasjonen vi står oppe i ved å fortelle historien på en best mulig måte, sier Gro Kiledal.

Når hun delte erfaringer om bilder på årets Fundraising Skillshare hadde hun nettopp kommet hjem fra prosjektreise til Nepal. Her hadde hun vært sammen med fotograf og kunstner Per Fronth, som en er av Strømmestiftelsens ambassadører og støttespillere. Gro understrekte at det å benytte en profesjonell fotograf kan være en god investering for en organisasjon, men ikke ytterst nødvendig. Det viktigste er å utstyre ansatte med gode kamera og ha en klar plan med hvilke typer bilder kommunikasjon- og markedsavdelingen trenger. Og, at de tar en hel haug med bilder!

Tipset om å se seg selv litt som en regissør handler om planen bak å fotografere en historie.

Vi trenger for eksempel samme motiv fra mange ulike vinkler, sier Gro. Øyekontakt er kjempe bra, men unngå bildene hvor personene du skal fotografere stiller seg opp på rekke med armene ned langs siden. Det må gjerne være noe handling i bildet, noe som underbygger meningen med å ta bilde av nettopp dette. Gjerne vist med kroppsspråk eller ansiktsuttrykk.

Vi understreker ofte ordet hvorfor når vi skriver innsamlingstekster. Det gjelder også bilder. Når vi fotograferer er det lurt å tenke på hva motivet formidler med tanke på utfordring som giver inviteres til å bli med å løse, eller løsning som giver har vært med på å skape.

Det kan være vanskelig å få frem alle disse elementene like klart alltid, men det kan være veldig lurt å ha dem i bakhodet og repetere det før man drar på informasjonsreise eller sender ut et kamera med programansatt som skal på prosjektreise. Kanskje er det en ide å holde internkurs i foto for programavdelingene, siden de oftere er i kontakt med formålsarbeidet? Ikke bare hvordan de teknisk sett bruker et kamera, men hvordan de kan formidle historiene de opplever gjennom bilder.

Å fortelle en god historie med bilder krever kreativitet og god planlegging. Men får vi det til, er det nettopp da det kjente ordtaket «et bilde sier mer enn tusen ord» kommer til sin rett!

PS: kontoret til Gro er alltid tapetsert med bilder hun har printet ut etter forrige reise. Et kontor som oser av inspirasjon.

 
Klikk her om du ønsker en uforpliktende samtale med noen hos ProFundo Creative om innsamlingsmateriell.











Motta nyhetsbrev med gode tips!