Geotagging for den gode sak

GPS-telefoner er blitt vanlige. Stedplassering kombinert med sosiale medier åpner for spennende muligheter vi vil se mer av i tiden som kommer. Fenomenet kalles ”geotagging,” og knytter geografisk plassering til bilder, video, websider og sosiale plattformer.
 

Mange kjenner amerikanske Gowalla og Foursquare, med tjenester hvor brukerne kan sjekke inn på GPS-plottede steder eller spots. Ved å bruke applikasjoner for mobiltelefoner som bruker GPS, kan man finne registrerte steder i nærheten, eller selv plotte et sted.  Deretter kan brukerne legge inn egne kommentarer eller anmeldelser av stedet etter f.eks restaurantbesøk. Et sted kan følgelig også brukes i markedsføringen av en bedrift eller butikk, og brukerne kan få premier når man sjekker inn på et sted.
 

Et av de mest kjente eksemplene er kaffebarkjeden Starbucks, som annonserte på bannere ved inngangen ”Foursquare Mayor Drinks for Free.”  De som oftest sjekker inn hos Starbucks via Foursquare (og derved blir ’Mayor’), får gratis kaffe. Dine nettverksvenner fanger selvfølgelig opp hvor du sjekker inn, og Starbucks blir kraftig markedsført via venners venner.
 

Hva med frivillige organisasjoner? Åpner geotagging nye muligheter for den gode sak? Spørsmålet hørte lenge fremtiden til, men i august lanserte Facebook GPS-løsningen ’Facebook Places.’ Med 2,5 millioner norske Facebookprofiler blir det atskillig mer aktuelt for norske organisasjoner når Facebookplaces snart også lanseres i Scandinavia.

 
Kanskje åpner det seg snart spennende muligheter:

Kampanjerekruttering: ”Velkommen til Rorbua Gladlaksen i Lofoten. Vi støtter oppropet ’Ja til et oljefritt Lofoten.’ Signer oppropet du også - klikk her. Som takk gir vi deg en kopp gratis kaffe.”
 

Medlemsrekruttering: ”Hjertelig velkommen til Skjærgårdsfestivalen. Sjekk inn ved vår stand og få et års gratismedlemskap i KRIK.”
 

Salgsutløsende donasjoner: ”Sjekk inn hos Kiwi og kjøp rettferdig kaffe. 5 % av salgssummen gir vi til Strømmestiftelsens arbeid for gatebarn i Bolivia.”
 

Informasjonsarbeid: ” I sommer inspiserer Bellona og S/Y Kallinika industrianlegg langs hele norskekysten. Møt oss på bryggen, sjekk inn via Facebook og følg oss på googlekartet.” 

 

Listen kunne vært lengre. Som alltid vil respekten for brukerne være meget viktig. En rekke nye spørsmål knyttet til personvern roper mot oss. Mange vil være meget skeptiske til å legge igjen sine elektroniske spor. Samtidig vil givere og medlemmer være enda tettere på det frivillige arbeidet både ved å kunne arbeide for sin hjertesak i sitt eget sosiale nettverk, selv opprette, vurdere og plotte steder – og selv velge hvordan man vil engasjere seg for hvilken sak. Dette kan også handle om å engasjere for den gode sak, og å legge til rette for et engasjement som allerede finnes.
 

Husk å sjekke inn da - neste gang du besøker ProFundo…

Utviklet av Netlab | Oppdateres med eRedaktør