Del denne artikkelen:

Julen nærmer seg med stormskritt. Hva ønsker norske fundraisere seg? Vi har fått 13 norske fundraisere til å skrive ønskeliste. Her er det både stort og smått, og et par ting som helt klart utpeker seg som julens store favorittønske.

Kjære Julenissen:

Gro Justnæs Kiledal, Strømmestiftelsen

Jeg ønsker meg at mange kjøper Strømmestiftelsens alternative julegaver, sånn som; ei geit, en skoleplass, en jobb eller en aldri så liten kylling. For da kan vi bruke pengene til å hjelpe enda flere mennesker til å få et bedre liv.

At Vipps gir oss kontaktinfoen til de som gir oss vippsgaver sånn at vi kan få takket dem på en god måte, samt at vi kan innrapportere gavene til skattemyndighetene.

Og til slutt så ønsker jeg meg selvsagt fred på jord, og at Forbrukertilsynet lytter til Norges Innsamlingsråd når det kommer til spørsmålet om hvordan begrepet «eksisterende kundeforhold» skal fastsettes i frivillig sektor. Dette spørsmålet er særdeles viktig for oss organisasjoner. Det vil være svært dumt dersom de sporadiske giverne må fjernes fra registrene.  Slik Forbrukertilsynet tolker det må det foreligge enten formelt «samtykke», en «uttrykkelig anmodning» eller et «eksisterende kundeforhold» for å kontakte givere om økonomisk støtte dersom de er reservert mot direkte markedsføring i Brønnøysundregisteret. Så det siste julegaveønsket mitt er at det skal være mulig å takke enkelt-gave-giverne og fortelle dem hvordan gaven er benyttet. Vi er jo opplært til at det er høflig å takke, og høflige det er vi jo. Og så vet vi jo at mange sporadiske givere ser på seg selv som faste givere, de gir jo igjen og igjen og igjen, og ære være dem for deres omsorg og hjertevarme.

Siri Nodland, Innsamlingsrådet

Aller øverst på ønskelisten min står ønsket om å få bedre bransjetall på alt som dreier seg om fundraising. Bransjen samler inn mellom 14-15 milliarder samlet, og vi skulle så gjerne visst mer om måltall.

Et annet sterkt ønske er at Vipps og Facebook hjelper bransjen med å dele kontaktinformasjon på dem som gir gaver. Dette blir stadig viktigere. Det har hele 2018 vist oss. Vi trenger kontaktinformasjon for å kunne takke giverne, og orientere om hvordan pengene brukes.

Så ønsker jeg så klart at den nye statlige frivillighetsmeldingen skal gjøre det lettere for norske givere å gi til organisasjoner. At de skal vite at det er trygt å gi.

Til slutt håper jeg også at alle som jobber med fundraising i norske organisasjoner tar kurs i bransjenormen så snart som mulig. Det vil gjøre hele bransjen sterkere. I begynnelsen av desember slipper vi kursoversikten for våren. Da håper jeg mange melder seg på.

Steinar Johansen, WWF

Jeg ønsker meg en jul helt uten tekniske feil

Jeg ønsker meg at Vipps endelig lanserer repeterende Vipps-betalinger, gjerne på julaften så det blir en ekte gave. (Regnes det som en hard pakke?)

Og så hadde det vært hyggelig hvis alle fikk tatt juleferie uten å føle at det var masse man ikke rakk å gjøre.

Sunniva Vikan, Normisjon

Fred på jord

At Facebook slutter å utbetale penger i euro som gjør at regnskapsfolka våre ser rødt

At det finnes en tankeleser som kan gå inn i hodet til hver enkelt giver og fortelle oss hvorfor de gav på denne aksjonen/giroen/annonsen

Simen Søvik og Signe Berg, Tro & Medier

Flere faste givere – og i det legger vi det å knekke koden for hvordan vi skal treffe nye givere. Et enkelt analysesystem, kanskje?

Enklere måter å gi på. En enda bedre Vipps-integrasjon på nettsiden vår og kanskje en løsning hvor vipps fungerer med Facebook?

Et nettverk og flere fundraising-kurs i Bergen.

Vipps/DNB sendte over kontaktinfo sammen med innbetaling på kortnummer

Eva Kvelland, Stine Sofies Stiftelse

Facebooks mulighet for innsamlingsaksjoner er fantastisk, og har gitt oss en viktig inntekt. Men jeg ønsker meg at Facebook legger bedre til rette for å kunne kommunisere med de som oppretter aksjonen og de som gir. Det er viktig å takke giverne, og nå er løsningen i beste fall halvgod!

Jeg ønsker meg alltid informasjon som gjør at jeg kan kommunisere med giverne våre, og et fint bidrag til det hadde vært om Vipps serverte meg kontaktinformasjon til de som gir en gave på den måten.

Den viktige tiden til å teste, analysere og teste igjen, strekker ikke til. Så det jeg ønsker meg mest av alt er kanskje et par ekstra timer i døgnet for å i større grad vite at jeg gjør det som har størst mulighet til å lykkes – og ikke alt annet.

Anne Sofie Morsund, SABIMA

Til jul ønsker jeg meg telefonnumre, navn og adresser fra vipps! Jeg ønsket meg dette i fjor også, da jeg skulle i gang med skatteinnberetning … Så i år håper jeg at DNB oppfyller juleønsket mitt! Hvis DNB gir meg det jeg ønsker meg til jul, lover jeg å markedsføre denne betalingsløsningen, som er (nesten) super.

Mitt andre juleønske, er å bli skikkelig god til å redigere mobilfilmer. Dette er en gave som jeg innbiller meg er hard og myk på en gang: Veldig moro, tror jeg, og virkelig nyttig.

Til slutt ønsker jeg meg en skikkelig miljøvennlig julegave: Tid. Tid til å lære masse om norsk natur, som organisasjonen min jobber med. Og tid til å omforme det jeg har lært til skikkelig gode tekster, slik at eksisterende og potensielle givere blir grepet av budskapet vårt.

Glenn Tønnesen, Troens Bevis

En enkel og tilrettelagt løsning for signering av fastavtaler på vipps (vips….så er det gjort)

At det norske folk øker sitt engasjement mht. givergleden, at vi vil avse enda mer av vår velstand til Behovene.

At vi som innsamlings-organisasjoner klarer, og får visdom til, å inspirere givere til å gi enda mer. Midlene finnes nemlig.

Lasse Thomassen, KRIK

Vi er fortsatt litt nye og små på fundraising, og jeg skulle gjerne hatt høyere budsjetter slik at vi kunne investert i mer vekst.

Jeg ønsker at verdien av å gi noe videre etter man går bort brer seg i det norske folk. Vi har så mye, og kunnskapen om hvor mye testamentariske gaver har å si for organisasjoner tror jeg folk vet så altfor lite om.

Trump ut av Det Hvite hus!

Anja Haug Tronrud, Barnekreftforeningen

Jeg skulle ønske at vi fikk kontaktinfo til alle som ga på Vipps slik at vi fikk takket dem.

At vi fikk kontaktet alle som ga til oss på Facebook donate.

At 4 av 5 har hørt om Barnekreftforeningen iløpet av neste år.

Og selvfølgelig at ingen barn dør av kreft.

Svein Åge Johanson, ProFundo

Jeg skulle ønske vi hadde en løsning i Norge som ‘Gift Aid’ er i Storbritannia. Der man får mulighet til å gi skattefradraget man får ved å gi til frivillige organisasjoner heller som utbetaling til organisasjonene.

Jeg ønsker meg at alle som gir til norske organisasjoner i 2018 skal oppleve at det nytter å gi og at gleden ved å gi blir styrket.

Jeg ønsker meg mer måling av best practise, og mer deling av kunnskap slik at vi blir enda bedre til å måle og vurdere grad av suksess på innsamlingskampanjer og på giver- og medlemsreiser.

Og til slutt ønsker jeg meg jo noen harde pakker også. Vi har så mange gode produkter hos oss som f.eks Streetrecruiter, Giveroppfølgingsløp og smarte løsninger for å øke månedlig giverbeløp. Jeg skulle ønske enda flere organisasjoner vil kjøpe dette da de gir arbeidsbesparelse og mer kontroll.  Det vil gi dem som jobber med fundraising få mer tid til å engasjere og ta vare på giverne.

Line Skaugerud, Dyrevernalliansen

Egen podcast med fokus på innsamling i Norge

Større muligheter for fundraisingutdannelse i Norge

En ny gullgruve som Facebook!

Arja Grimstad Ones og Solfrid Bøe, Redningsselskapet

Arja: Til jul ønsker jeg meg boka i ”I krig og ensomhet” av fotojournalist Harald Henden.  I snart tre tiår har vært et talerør for ofrene av krig og konflikt. Jobben han og andre journalister gjør ute i felten, er utrolig viktige og vi skal være takknemlige for at noen tar den.

For oss som prøver å gjøre en verden litt bedre fra en trygg kontorplass her hjemme, har vi særlig to juleønsker: Én, at DNB sender over kontaktinfo på givere som ønsker å gjøre en forskjell gjennom Vipps.

Og to, at Facebook fikser noen bedre måter å administrere Facebook-fundraisere på, slik at vi er trygge på at vi får fulgt opp giverne på en god måte.

Solfrid: Jeg ønsker med en knapp i nettbanken hvor det står at jeg runder av alle mine kjøp med bankkort/kredittkort opp til nærmeste tier – og bidragene går til RS.

Sissel Myklebust Mæland, Sjømanskirken

At vi får nok data til å følge opp alle dem som gir oss gaver på Facebook, slik at vi kan bygge relasjonen videre også utenfor Facebook.

At vi får til et system slik at vi kan følge opp alle dem som bruker oss ute i verden når de kommer hjem til Norge.

Fortsatt stor giverglede blant våre fantastiske støttespillere.

 

 











Motta nyhetsbrev med gode tips!