Del denne artikkelen:

Hvordan får man givere til å stille seg i kø for å støtte offeromsorg-arbeidet? 16 år etter et barnedrap de fleste i Norge har hørt om, får Stine Sofies Stiftelse inn et rush av givere. En tredobling av fastgivere i løpet av kort tid.

T: Ingunn Ø. Holsen
 
«Barnedrapene i Baneheia» 21.mai 2000 rystet Norge og lammet Sørlandet. Drapssaken engasjerte til kamp for barns rettigheter og offeromsorg. Ada Sofie Austegard opprettet Stine Sofies Stiftelse, oppkalt etter det ene offeret – hennes datter. Siden den gang har Ada Sofie, og resten av de ansatte i Stine Sofies Stiftelse, kjempet for et bedre retts-Norge for familier som opplever drap og vold på nært hold – og det har gitt resultater. Stiftelsen har bidratt til endringer i rettsvesenet, et eget senter for voldsutsatte barn og Kongens fortjenestemedalje.
 
Telemarketing har vært Stine Sofies Stiftelse hovedaktivitet for fundraising i mange år. Med salg av kalendere og førstehjelpsskrin, men også rekruttering av barnerettsfaddere, både blant privatpersoner og bedrifter. Dette har vært en stabil og god inntektskilde. Samtidig har det vært ønskelig å styrke fastgivertjenesten «Barnerettsfadder».
 
På 16 årsmarkeringen av drapene fikk stiftelsen en direktesendt helaften på TV2. Innsamlingsaksjonen «Aksjon Stine Sofies Stiftelse» markerte åpningen for Stine Sofie Senteret – verdens første mestringssenter for voldsutsatte barn. Markeringen fikk stor medieoppmerksomhet og resulterte i overkant av 3000 nye Barnerettsfaddere og over fire millioner kroner i gaver. Flertallet av de nye Barnerettsfadderne meldte seg på via SMS. Stiftelsen satser nå videre med stor fokus på gateverving med en helt ny samarbeidspartner. De siste måneders rekruttering har mer enn tredoblet antall Barnerettsfaddere.
 
Effektiv rekruttering
Gateverving kan være krevende. Ikke bare for dem som faktisk står på gata, men også det manuelle arbeidet med oppfølging hos organisasjonen i etterkant. Det er viktig å sikre at giverne blir, og også får en rask overgang til AvtaleGiro. Stine Sofies Stiftelse ønsker nå å løse utfordringen og er i dialog med ProFundo om «Street recruiter-løsning». Denne løsningen effektiviserer og forenkler rekrutteringsprosessen. Istedenfor manuell registrering av navn og avtaler registreres dette automatisk i giverdatabasen når ververen trykker lagre-knappen på nettbrettet han bærer med seg. I tillegg blir AvtaleGiro signert der og da – ikke med BankID, men med fingeren på nettbrett-skjermen. Dette frigjør tid, og sikrer en trygg og effektiv registrering.
 
Vi ønsker Stine Sofies Stiftelse lykke til videre og er stolte av samarbeidet!
 
Klikk her om du ønsker en uforpliktende samtale med noen hos ProFundo om streetrecruiter-løsningen.











Motta nyhetsbrev med gode tips!