Del denne artikkelen:

Automatisering og digitalisering er i vinden, og mange mener det vil revolusjonere arbeidslivet de neste tiårene. Hvorfor er dette interessant for fundraisere? Fordi det vil gjøre oss mer effektive og frigjøre tid til å fokusere på giverpleie og hva vi kommuniserer til giverne våre.

T: Kristin Hvideberg Tobiassen

Mange av dagens yrkesoppgaver er allerede automatiserte. Når jeg skal reise med fly kan jeg selv sjekke inn via mobilen, og SAS sparer tid og penger på å sjekke meg inn. Når jeg betaler regninger gjør jeg det selv i nettbanken, så da kan banken min spare administrasjonskostnader. Så hvorfor ikke automatisere noen av oppgavene til databaseanalytikeren eller administrasjonskonsulenten i giverservice?

Jeg elsker automatisering, og det har vært inspirerende å jobbe frem mange nye automatiserte løsninger det siste året. Frykt ikke. Jeg mener ikke å gjøre deg som jobber i giverservice arbeidsledig, men mange opplever at de ikke har nok tid til å følge opp giverne. Automatiserte jobber kan frigi nettopp tid til dette. Da blir man ikke arbeidsledig, men får heller tid til å gjøre giverne fornøyde og engasjerte.

Et eksempel er velkomst- og påminnelse-rutiner. Ved å legge opp automatiserte jobber som hver dag henter ut de ulike grupper av givere fra databasen, kan fundraiserne fokusere mer på innholdet i det som går ut. Vi kan legge opp til epostutsendelse automatisk til dem som skal ha det, og en adressefil dukker opp i mailboksen din over dem som skal ha vanlig post. SMS kan gå ut som påminnelse til de som ikke har tegnet AvtaleGiro et par dager etter at FBO-skjema ble sendt dem. Filer kan gå til TM-byrået som ønsker giverne velkommen.

Regnskogfondet er en organisasjonene som har brukt tid det siste halvåret på å automatisere velkomst- og oppfølgingsrutiner, og har integrert slik at TM-byrået Dialog Telemarketing kan hente ut ringelister og logge i giverdatabasen direkte. Med en redusert stab, men mye ekstraarbeid på grunn av vervekampanjer under årets OL i Rio, har automatiseringen gjort at de kan levere god oppfølging av de faste giverne uten å ansette flere folk. Jeg sparer masse tid hver dag på å slippe å hente ut manuelle excel-lister til TM-byrået og punche responsen fra giverne, sier Ann-Kristin Berg, administrasjonskonsulent i Regnskogfondet.

 
Klikk her om du ønsker en uforpliktende samtale med noen hos ProFundo om automatisering.
 

 











Motta nyhetsbrev med gode tips!